Ne všichni mají snadnou cestu ke štěstí a především k rolím, díky nimž nejsou pouze gumovými panáky a postavičkami k smíchu. Vybrali jsme pro vás osmičku herců, jejichž kariéra nabrala nečekané obrátky.
Vampýr a netopýr jsou sice slova se stejným základem, cesta od jednoho k druhému je ale značně spletitá. „Patizón“, jak zní hanlivá přezdívka londýnského rodáka, se prvně výrazněji zapsal do povědomí diváků rolí tragické postavy Cedrica Diggoryho v sérii snímků o Harrym Potterovi, opravdovou hvězdou se však stal až o dva roky později, kdy se objevil jako blyštivý upír ve Stmívání. Nenáviděná a vysmívané sága, jež vydělala stamiliony dolarů, z něj na nějakou dobu udělala hollywoodskou star, která sice za sebou měla zástupy fanynek, nikdo ji ale nebral příliš vážně. Jako první mu dal šanci David Cronenberg v dvojici snímků Mapy ke hvězdám a Cosmopolis. Zvrat ale přišel až v roce 2017, kdy si v indie heistu bratří Safdieů Dobrý časy střihl roli frenetického podvodníčka, který má zrovna smolný den. Najednou se co rok objevuje v zajímavých projektech jako Maják, High Life či Tenet a následující nový The Batman je jen symbolickým zakončením jeho pouti za „diváckým vykoupením“.
Stejně jako její kolega a milenec z upírské ságy, i představitelka Belly si s sebou nesla těžká stigmata netalentované panenky, která pouze zdobí plátno. A shodou okolností se i zde deset let po premiéře posledního dílu Stmívání kruh uzavírá, v jejím případě však oscarovou nominací za ztvárnění princezny Diany v novince Pabla Larraína Spencer. Po konci upírské ságy se však nějakou dobu ve svém stereotypu motala, když ztvárnila Sněhurku v akční variaci na klasickou pohádku bratří Grimmů Sněhurka a lovec. Postupně však začala pracovat s režiséry a režisérkami, jež se těší značné pozornosti ve festivalovém okruhu, jako Olivier Assayas, Benedict Andrews nebo Kelly Reichardt. S nominací na zlatou sošku a opěvovaným výkonem tak může dát konečně frivolní naivce navždy sbohem.
Texaský rodák se signifikantním přízvukem byl v prvním desetiletí nového milénia symbolem laciné romantické zábavy, která slibovala pouze jeho široký úsměv a vypracované břišní svaly. První vějičkou změny byla v roce 2010 role advokáta ve filmu Obhájce, který sice nedisponuje vlastní kanceláří, má ale charismatu na rozdávání. Opravdu zlomový rok nastal až o tři roky později, když se objevil ve zvrácené finančnické komedii Vlk z Wall Street a poté zazářil ztvárněním těžce nemocného jezdce rodea ve filmu Klub poslední naděje, za které získal ocenění americké Akademie. Od té doby se stal symbolem charismatických mužů s temnou minulostí a specifickým humorem, jako je detektiv z první série Temného případu, plážový povaleč Moon Dog nebo mafián Michael Pearson v gangsterce Guye Ritchieho Gentlemani.
Syn slavného režiséra Roberta Downeyho Sr. bohužel podědil po otci mimo lásky k filmu a talentu také afinitu k těžkým drogám, a tak po slibném rozjezdu v devadesátých letech jeho kariéra začala pomalu upadat. Nadále jej sice bylo ve filmech vidět, ale až na výjimečné záblesky, jako Fincherův Zodiac nebo Linklaterův polozapomenutý animák Temný obraz, se jednalo o nudné role v ještě nudnějších projektech. Hozenou rukavici mu nabídl v roce 2008 až Marvel, který jej obsadil do role egoistického miliardáře s fúzním reaktorem místo srdce, mnozí si však při této volbě ťukali na čelo. Komiksoví vizionáři mu však našli roli šitou na míru, po které se z Downeyho po čtyřicítce stala hvězda největšího formátu. Je však otázkou, kam se jeho kariéra bude po konci Avengers ságy ubírat a zda se dokáže z hvězdného stínu Tonyho Starka ještě vymanit. Aktuálně se věnuje hodně produkování, kdy stojí například za seriálem Sweet Tooth: Chlapec s parožím.
Film, který odstartoval nevídanou sérii Marvel Cinematic Universe a stanoval směr, jakým se komiksové filmy posledních 10 let ubírají.
Kalifornský rodák začínal v průměrných romantických komediích jako Superbad nebo Klik - život na dálkové ovládání a dlouho byl symbolem přihlouplého tlouštíka, který hraje druhé housle. Nejenže prošel výraznou vizuální proměnou, ale s postupem času se objevuje v čím dál zajímavějších projektech, mezi nimiž můžeme zmínit třeba životopisné drama Guse van Santa Neboj, daleko neuteče nebo satiru Adama McKaye K zemi hleď!.V poslední době se však kromě herectví začal představitel policisty Schmidta z 21 Jump street věnovat i producentství a režii, když debutoval nostalgickým coming-of-age dramatem Devadesátky.
22 Jump Street je takřka geniálním komediálním pokračováním, které se nebojí shazovat klišé filmových sequelů.
V devadesátých letech se jednalo o jednu z nejpopulárnějších a nejobsazovanějších hereček Hollywoodu, po začátku nového milénia však upadla v nepřízeň a málokdo čekal, že ji ještě někde uvidíme opět zářit. Do diváckého povědomí se zapsala především dvojicí snímků Tima Burtona z přelomu devadesátých let Beetlejuice a Střihoruký Edward. Nedlouho poté následovaly dvě oscarové nominace a vysněný projekt o mentálně nestabilních dívkách Narušení. V roce 2001 však byla zadržena za drobné krádeže a držení drog a její kariéra začala strmě padat. Když se objevila ve vedlejší roli v temném baletním snímku Černá labuť, mnoho lidí se domnívalo, že jde o její kariérní epitaf. O to triumfálnější pak byl její návrat zpět na výsluní díky bratrům Dufferovým a jejich hororovému retru Stranger Things.
Ačkoliv celý svět držel partě bradavických studentů palce, aby zvládla hladký přerod v plnohodnotné dospělé herce, představiteli hlavního hrdiny s bleskem na čele se věřilo nejméně a ani jeho kariérní cesta nebyla jednoduchá. Po skončení kouzelnické série se snažil intenzivně z role obrýleného otlounkánka vymanit, a tak se zaměřoval na menší projekty, často s žánrovým podtextem jako alternativní horor Rohy či bláznivá komedie Švýcarák. Svůj herecký talent se též snažil uplatnit i na divadelních prknech, kde se objevil v provokativní hře Petera Schaffera Equus a v klasice zlínského rodáka Toma Stopparda Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi. Ačkoliv se asi nikdy neplánuje vrátit na hollywoodské výsluní, má Radcliffe čuch na zajímavé počiny a stigma Harryho Pottera ze sebe již naplno setřásl.
Z dětských herců to mívají nejtěžší hvězdičky, které vyrostly pod křídly Walta Disneyho a ani představitelé studentů z Muzikálu ze střední to neměli jinak. Nakonec se zdá, že přerod v opravdovou filmovou kariéru zvládl jen jeden z nich, Zac Efron. Model s patkou a krinolínovým úsměvem dlouho hledal své uplatnění a zprvu se mu nedařilo prosadit se v herecky zajímavých rolí a mnoho snímků sázelo pouze na jeho vzhled. Jak později uvedl v dokumentu Zac Efron nohama na zemi, tlak na fyzickou stránku, především kolem natáčení snímku Pobřežní hlídka, byl natolik veliký, že kalifornský rodák zvažoval konec kariéry. Až v posledních letech a s třicítkou na krku se mu podařilo nalézt své místo ve filmovém průmyslu a konečně se začal objevovat v zajímavých počinech, jako je vyprahlý thriller Zlato nebo biografie Teda Bundyho Zlo s lidskou tváří.
Sympaťák Efron kombinuje cestopis s edukativním dokumentem o udržitelnosti planety a vlastního zdraví. Příjemná podívaná.
⏰ 7. 3. 2022 🧑💼 Beata Mrazíková 📰 Zajímavosti 🩶 232
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše