V hlavním menu Netflixu většinou vidíme originály, kterými se streamovací gigant pyšní, nebo lobotomické komedie z naší provenience. Nemusíte se však trápit desátým odvarem z komedie s Jakubem Prachařem, Netflix skrývá i mnoho českých pokladů.
Dobrých českých filmů se za rok urodí jen hrstka, aby ale hovořili o aktuálních tématech jako sex a vztahy s nadsázkou a empatii, to je téměř sci-fi. Debutujícímu režisérovi Tomaszi Wińskému se však podařilo téměř nemožné a natočil film, který má veškeré kvality zmíněné výše a ještě kapku navíc. Nabízí totiž podívanou, která rezonuje, vzbuzuje otázky a debaty, a intimní scény a sexualitu zobrazuje zcela autenticky tak, jak bychom si je přáli vidět častěji.
Český animovaný film se vždy řadil ke světové špičce, ať už je řeč o Hermíně Týrlové, fenoménu Fimfára či na Oscara nominované Darie Kashcheevě. Téměř deset let vyvíjený film Myši patří do nebe je však úkazem světového formátu. Režijní dvojici Jan Bubeníček a Denisa Grimmová se podařilo spojit velice silný příběh nejen pro malé diváky s úchvatnými a notně roztomilými vizuály a ukázat tak, že svět dětského filmu ještě zdaleka nepatří jen disneyovkám.
Vizuálně úchvatný a mezinárodně úspěšný český animák je v podstatě malým filmovým zázrakem.
Že u nás skončila éra satiry s Českou sodou a Vyšehrad se jí jen těžko vyrovná? Ale kdeže. Andy Fehu natočil výjimečně ostrý komentář k současné společnosti zahlcené influencery, video contentem a digitálními pověrami. Road movie dvojice youtuberů, kteří chtějí důstojně zakončit svou kariéru a ještě naposledy opravdu vystihnout trendy digitálního světa, dominuje značně černý humor a především pak kreace Tomáše Magnuska v roli stárnoucího youtubera Rádi.
Podle románu na motivy životního příběhu spisovatele Josefa Formánka natočil Dan Svátek v roce 2018 svůj jediný dobrý filmový počin. Drsný příběh z protialkoholní léčebny vytváří hořký a realistický obraz boje se všemi druhy závislosti, nejen těmi tekutými. Čtveřici mužů potýkajícími s různorodými problémy herecky vládne David Švehlík v roli spisovatele, který alkoholem nahrazuje svou múzu.
Po úspěchu snímku Planeta Česko z roku 2017, který “attenboroughovským“ způsobem mapoval tajné krásy fauny a flóry napříč republikou, přišlo na řadu hlavní město. Tvůrci populárně-naučného dokumentu se drželi hesla, že „Praha není jenom most a Hrad“ a na sídlištích a v městských parcích se jim podařilo natočit nečekané přírodní úkazy. Dospělému divákovi se sice může film zdát v některých místech až příliš edukativní, pro nejmenší diváky byste však těžko hledali zajímavěji natočený a poutavější úvod do hodin prvouky.
Ačkoliv Roman Vojkůvka nepatří mezi nejlepší scenáristy, kteří v současnosti píší, pod rukama Jana Prušinovského se jeho příběh o ženě, která musí nečekaně čelit svým činům z minulosti, mění v překvapivě intimní sondu do maloměstského života. Vztahový film těží především z neokoukaných tváří Pavly Gajdošíkové a Jana Jankovského, kteří mu dodávají výjimečně civilní a autentický vzhled.
Nové společenské drama Jana Prušinovského patří mezi nejlepší filmy roku 2021.
Kontroverzní rapper Řezník je multitalentovaným umělcem a v roce 2019 si doslova ze země vydupal svůj poloamatérský biják vyprávějící o tom nejlepším mejdanu pod sluncem. Stejně jako ve svých textech, tak i zde šokoval množstvím fekálního humoru a přisprostlostí. Ať máte na jeho tvorbu názor jakýkoliv, jedno se mu upřít nedá. V době, kdy si bez veřejné podpory jen těžko škrtnete, dokázal dostat díky alternativní distribuci svůj nízkorozpočtový film do všech koutů země a jeho pokračování se dnes pyšní jedním z nejsilnějších českých distributorů. To je sen každého začínajícího autora.
Horor byl vždy ideálním žánrem pro temná metaforická vyobrazení a samotný motiv čarodějnictví či démoničnosti se v poslední době hojně vyskytuje ve feministicky laděných filmech. Režisérka Tereza Nvotová se se svým druhým celovečerním hraným filmem zařadila po bok evropských tvůrkyň, jako je Julie DuCournaou či Veronica Frantz, a ve své temné fantaskní vizi ze slovenského venkova se chytře dotýká aktuálních témat jako je přijetí jinakosti či domácí násilí.
Zdroj: Autorský text
Další mladá česká tvůrkyně a další výrazný žánrový počin, který slavil úspěch na světových festivalech. Režisérka rumunského původu Cristina Grosan se spojila s talentovanou spisovatelkou a scenáristkou Klárou Vlasákovou (mj. autorkou výborné sci-fi Praskliny) a natočila chladně vycizelovanou a rafinovaně propletenou sci-fi, v níž se protínají osudy tří žen ze tří různých generací v jeden osudný den. Žádné ufouny nečekejte, poctivé atmosféry se vám ale dostane mnoho.
Adam Sedlák se výrazně zapsal do povědomí diváků již svým internetovým seriálem Semestr, který trefně a humorně sledoval každodenní problémy vysokoškoláků. Ve svém druhém celovečerním snímku se opět vrací mezi mladé hrdiny, tentokrát však ne studenty, ale hudebníky a dealery. V prostředí pražské klubové scény se mu podařilo natočit pulzující kokainovou jízdu šmrcnutou žánrem buddy movies, kde kamarády na život a na smrt ztvárnili skvělí Adam Mišík a Marsell Bendig.
Druhý film Adama Sedláka je nepříjemnou a dravou drogovou studií světa současné mládeže.
⏰ 27. 9. 2023 🧑💼 Beata Mrazíková 📰 Tipy na film 🩶 2
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše