☰ Menu
Filmtoro
Hledej ⟫

Nákup neznamená vlastnit? Amazon čelí žalobám kvůli klamání diváků

Nákup neznamená vlastnit? Amazon čelí žalobám kvůli klamání diváků © Amazon Prime Video

Streamovací služba Prime Video od Amazonu čelí hromadné žalobě svých vlastních diváků, která se celá točí okolo jediného slova. Zákazníkům totiž vadí, že jim služba tvrdí, že jim své licencované tituly „prodává“, což ale ve skutečnosti není pravda. Pouze jim totiž poskytuje licenci je sledovat.


Pokud Amazon nabízí na své TVOD platformě Prime Video nějaký film ke zhlédnutí za kupříkladu 99 Kč a ztratí pro něj licenci, náhle z jeho nabídky zmizí. To je zcela běžná praxe a napříč streamovacími službami tituly mizí prakticky na denní bázi. Pokud jste si ho ale divák zaplatil, může se v takový moment cítit maličko podveden – někdo mu tvrdil, že si „kupuje“ film, na jehož zhlédnutí ale najednou ztratil právo.

Tento „podvod“ se nyní v USA snaží žalovat skupina nespokojených zákazníků Prime Videa, která je přesvědčena, že jako konzumenti dostali zavádějící informace a byli oklamáni. Za žalobou, vinící digitální obchod z „nekalé soutěže, klamavé reklamy a z porušení zákonu o ochraně spotřebitele“, stojí primárně jistá Lisa Reingold. Ta v ní popisuje, že si v květnu letošního roku na Amazonu za 20,79 dolaru (asi 435 Kč) koupila seriál Bella and the Bulldogs: Volume 4. Velmi brzy poté však přišla o možnost si seriál na platformě pustit, i když jí Prime skrz své rozhraní „tvrdil“, že si film kupuje.

Co znamená koupit?

Podobné případy nejsou ničím novým a velmi dobře je znají také platící diváci dalších digitálních obchodů s filmy a seriály, které provozuje také Apple se svým iTunes či Google se svým Google Play. Případů, kdy byste si skrz některou z nich v minulosti zakoupili svůj oblíbený titul a dnes už si jej nemohli pustit, bychom našli stovky, ne-li tisíce. A většina z nás nad tím, když takzvaně „vyprší licence“, zkrátka pokrčí rameny.

Nebezpečný precedens by mohl dopadnout i na Apple či Google © Apple

Nebezpečný precedens by mohl dopadnout i na Apple či Google

Ale těch pár, kteří se nyní rozhodli Amazon zažalovat kvůli nedostatku transparentnosti a zavádějícím tvrzením, že si daný titul skutečně „kupují“, což technicky není pravda, by nyní mohli všechny velké hráče donutit, aby do budoucna mnohem opatrněji vážili svá slova. Zatímco u DVD či Blu-ray disků je vcelku jasné, že zakoupením získáváte možnost sledovat daný titul dnes i kdykoli v budoucnu, komplikované online licence něco takového zaručit nemohou.

Drobné detaily

Nelze se proto divit, že když u nějakého filmu kliknete na tlačítko „koupit“, zaplatíte a následně ztratíte možnost sledovat jej, minimálně vás to rozladí. Téměř nikdo si totiž úplně dole drobným písmem nepřečte slova: „Získáváte licenci k videu a souhlasíte s našimi podmínkami,“ na což upozorňuje i žalobkyně.

Soudce už smetl ze stolu obhajobu Amazonu, dle které zákazníci velmi dobře vědí, že si nákupem pořizují pouze licenci ke sledování, nikoli „on-demand“ titul. Celá věc tak putuje přímo k soudu, kde může padnout nejen pro Amazon, ale i pro další digitální prodejce podobného obsahu zásadní precedens.

Zdroj: The Hollywood Reporter


⏰ 27. 8. 2025   🧑‍💼 Tomáš Durčák   📰 Streaming novinky   🩶 8


📰 Poslední filmové novinky

Další: Novinky ·  České ·  Tipy ·  Data ·  Kvízy  ·  Trailery ·  Rozhovory ·  Vše


TP pixel